Кофеин је најкоришћенији психоактивни састојак на свету. И то с добрим разлогом - буди нас, помаже да испунимо обавезе и пуни нас енергијом.
Људи, међутим, често брину треба ли да ограниче унос кофеина или да га потпуно избаце из употребе.
Иако превише кофеина може да изазве несаницу, немир и убрзани рад срца, у великој већини случајева кафа јеу ствари благотворна за здравље.
Има много намирница и напитака које би људи требало да конзумирају мање. Специјализовани портал Science Аlert пише зашто кафа не треба да буде на том попису:
Здравија јетра
Девет научних студија показало је да је кафа смањује ризик за цирозу јетре. Једна шољица кафе дневно смањује тај ризик за 22 одсто, две за 43 одсто, три за 57 одсто, а четири за чак 65 одсто.
Болести срца
Ревизија више од 200 истраживања о утицају кафе на срце показала је да људи који пију три или четири шољице кафе на дан имају 19 одсто мањи ризик да ће умрети од кардиоваскуларних болести.
Дијабетес тип 2
Једно велико истраживање показало је да је свака додатна шољица кафе на дан повезана са седам одсто мањим ризиком развоја дијабетеса типа 2.
Рак
Научна студија објављена у европском часопису за превенцију рака показала је да пасионирани љубитељи кафе (они сa најмање три шољице на дан) имају 18 одсто мањи ризик развоја рака јетре, ендиометрија, усне шупљине, једњака и простате.
Алцхајмерова болест и деменција
Мета-анализа истраживања о утицају кафе на мозак показала је да љубитељи кафе имају отприлике 16 одсто мањи ризик да ће патити од Алцхајмера или деменције.
Депресија
Велико истраживање на 50.000 жена показало је да једна шољица кафе смањује ризик развоја депресије за 15 одсто, а две до три шољице дневно за 20 одсто.
Општа смртност
Велика студија на пола милиона Европљана спроведена у раздобљу од 16 година показала је да мушкарци који пију три или више шољица кафе дневно имају 12 одсто мањи ризик да ће прерано умрети од оних који је не пију. Код жена ризик је мањи седам одсто.
Н1
Ауторска права Радио Оаза 2026